Egoister?

Var på föreläsningidag inför examensarbetet, fick godkänt ämne så nu är det bara att köra på! :D Trodde det skulle vara lite problem eftersom jag går controllerfördjupning och hon jag ska skriva med går redovisning men vi kör på redovisningsspåret och jag kommer ändå få min controllerexamen, avdelnignschefen sa bara att det var positivt när vi kommer från två olika fördjupningar, vi lär varandra och kommer ha en större teoretisk grund. Awesome säger jag :)

Men det var inte det jag vile komma till. Vår examinator hade en liten introduktion och metodföreläsning idag och berättade om hur man ska skriva, vad för metod som vi ska använda, teoretisk, analytisk, hermeneutisk, positivistisk, deduktiv, induktiv, kvalitativ, kvantitativ, operationalisering, generaliserbarhet, validitet... orden kan bara fortsätta. Ord som jag inte hade haft någon aning om vad det är för något om man inte redan hade skrivit C-uppsatsen/kandidatuppsatsen!
Måste ju erkänna att minnet behövde friskas upp rejält, men nu är det som sagt bara att köra! Nu är PM0 över och nu kör vi full gas ända till 30 maj!
Vad fick vi lära oss mer än uppsatsskrivande. Jo,
Alla vi ekonomer utgår från att alla människor är egoister, man ser till sitt eget bästa! Visst kan det vara så, ibland..
Han gav ett exempel. Det är halt ute, en tant ramlar omkull och kommer inte upp. Vi som ekonomer skulle bara gå förbi vi är egoister och tänker bara på oss själva, får vi verkligen inte ut något på att hjälpa den här gamla damen upp?
Jo säger han sen. Hade det varit andra människor runt omkring hade vi gjort det, då ser de andra människorna vilken "bra" människa vi är och får så sätt ut något på detta.
Hemskt när man tänker så, nä. Att alla är egoister tror jag inte på, men att man tänkte rpå sig själv i första hand kan jag nog hålla med om i vissa fall!
Nä, nu ska jag och Sophie hitta minst en bioföretällning com vi vill gå på innan torsdag! Har ju för tusan 4 biljetter som vi måste bli av med! Någon som har något tips?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0