De första dagarna



Okej, so this is me..
Ska försöka mig på en snabb repris om en del som hänt de senaste dagaran innan vi ska vidare på konsert ikväll (INTE Coldplay som så många andra i Sverige kommer göra!)
I måndags åkte jag från Paris, med huuuur mkt packning som helst. Mamma å hennes kille hade ju varit i Paris samtidigt som mig så jag hade packat en av deras väskor med grejer också. (Så det var dem som fotade mig där ;) ) I alla fall. Jag tog tåget till Poitiers och jag trodde jag skulle dö när jag klev av! Nästan lika många kilo packning som jag själv väger och så var det trappor ner och upp och inge hiss i syne! Ett par killar kom fram och ville ha pengar för att hjälpa mig men vad tusan. Detta ska jag klara! Kommer ut från stationen riktigt fräsh och märker att det är ännu varmare ute! Över 30 grader var det denna dag. Några från studentföreningen kom och hämtade upp mig iaf och senare på kvällen fick jag komma till mitt Residence.
 
 
Hängde med tillbaka till skolan med en gång och upptäcker att jaha, dricker man öl här?! 1€ --> 1 öl, 2€ --> 3 öl. Dock serveras de i plastglas men helt ok! Hade fortfarande inte duschat eller ngt, fräshare än någonsin! Men iaf, träffade massa asiater som sedan drog å fick kontakt med en kille från Tyskland, Ben, eller Benjamin som han heter egentligen. Vi kommer fram till att vi är väldigt tidiga här som utbytesstudenter. Resten kom som i tisdags eller igår. Men det komemr ett gäng killar och sätter sig vid oss och de börjar sitt första år här. Bara massa fransmän. De bjuder med mig på en förfest. Fick en karta och de satte ut en punkt vart jag skulle. (Denna stad har gångavstånd till praktiskt taget allt) Okej, efter några öl var det hem och ta en snabbdusch och 15 minuter senare var jag påväg genom Poitiers med kartan i högsta hugg och var ändå den första som anlände! Det hela slutar med att det är jag och 8 andra fransmän hahah. Och franska pratade de såklart. Men de kunde engelska! 
 




 
Senare gick vi till en bar och där såg jag några ansikten jag kände igen! Denna bar har vi gått till nu varje dag och kommer säkert göra. Priserna jämfört med Sverige, lite billigare. 4 € för 50cl öl :)
 
Dag nummer två möter jag på Elena från Canada och hon flyttar in i samma korridor som mig. Jag visar henne vart vi var kvällen innan och vi gjorde praktiskt taget samma procedur. Öl på skolan och sedan samma bar. OCh violá! Jag träffar på tre svenska tjejer som också pluggar här!
 
 
 
Vin för 2.60 € Nja.. inte det bästa, men måste ju testa alla billiga nu haha :D
 



 
 
Igår blev det dock förfest hemma hos Diego och.. jag och namn. En fransk tjej iaf. Massa utbytesstudenter också. Vilket ungefär hälften består av asiater. Vi är ca 70 utbytesstudenter som går detta program och hm.. ja det finns tre av oss som är riktigt blonda, och självklart svenskar haha.
 
 Jag och Elena försökte utförska någon större galleria, där dom hade H&M! Ska man handla kläder här lär det bli på H&M och Zara, de enda ställerna man känner till typ.. Ni ser bilderna ovan, världens minsta kaffe får man här, och stark som satan!



Och detta är lite av första dagen! Fick en rundtur och tydligen går vi i riktigt gamla byggnader!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0