Bibblanhäng idag igen

Har tydligen fått höra från helgens bravader att konversationerna på denna blogg är något som ska fortsättas med. Jag måste ju säga att det är ju definitivt inte jag som står för detta! Har helt underbara, och ibland ngt blåsta, studiekamrater! :)
Vad fick jag mer reda på då, jo Linda är troligtvis den person som klickar in på min blogg flest gånger om dan. (Bra jobbat Linda! :) )
Har även fått höra en story om oss pingviner som slutar med att det kommer sitta en pingvin av mässing på regeringshuset!
(Lovar återberätta hela storyn en annan gång)


Sara häller upp kaffe (över datorn!)
Emma: Gud va roligt om du skulle spilla kaffe på datorn nu! Det är så hemskt! Blir så orolig!

Sara: A men de kan ju kännas som en bra anledning att köpa en ny!
Jag: Mobil plus dator plus tre resor. Hur ska de gå?
Emma: Pappa betalar!?

Sara: Aaaa, asså. ja börsen har ju bara gått ner typ 20% i år.. hm..


Sara: I dagens sekund
Jag: Jag fattar inte
Emma: Nej inte jag heller
Sara: Men va heter de då? Just nu?
Men där nere vid framgångsfaktorerna, i dagens sekund. nej förlåt, just nu! Där behöver vi få in...

Emma och Sara börjar bli liiiite jobbiga här med sina nya dialekter. Ena stunden amerikanare, andra stunden skånska, och nu? Större delen av eftermiddagen handlar om lite Lidingö-dialekt måste jag säga..


Emma: Nu låter det lite som att vi sitter på tunnelbanan: Nästa, stureplan..


Emma: Hon kommer ifrån Mariestad.
Jag: Å vart tusan e de?
Emma: Typ mot värmlandshållet
Jag: Det sa mig inte mkt!
Emma: Ja, men nånstans där ovanför Göteborg, vid västkusten fast inte vid kusten lixom...

Sara: Jag skulle vilja att tåtan blev uppdelad i fem bitar istället för fyra.. Kom igen nu tårtan!



Dena bild lades upp på facebook av en herre för ca två år sedan, vet inte riktigt vad vi ska säga om den?

Pingviner, eller Spheniscidae som de även heter, innefattar som vi kan se här 6 olika släkten. De har mycket god hörsel. Synen är anpassad till att fungera under vatten, varför de på land är närsynta.
Ett sätt de har för att hålla värmen är att de står tätt ihop i stora klungor. De fåglar som finns i mitten värms då upp och slipper vinden. Efter ett tag byter de så plats så att de som stått längst ut får komma längre in i klungan.
Det är mycket svårt att könsbestämma pingviner, då de tydligen saknar yttre könsorgan? Dock kan dessa pingviner förmodligen härledas till den feminina varianten då de ser ovanligt läckra ut.
När de färdas på land kan de även glida på magen, eller kravla sig fram med fenorna och fötterna, vilket ofta yttrar sig under sena timmar på Sivans dansgolv.
De når könsmognad vid ungefär fyra års ålder. En stor del av året går åt till fortplantning. De samlas årligen på samma häckningsplats för detta ändamål dvs Sivans




.. och där behöver vi kötta plugg igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0